De Historie

De club is opgericht op 4 mei 1929 onder de naam "Rapiditas". Henk Jansen en de jongens van Vink waren de grote gangmakers. Henk Jansen was toen al voorzitter van de fanclub van wielrenner Cesar Bogaert. Hij was dus een fervent sport stimulator.Hij werd de eerste voorzitter van onze vereniging. Secretaris werd dhr. Ben de Rechter omdat deze goed thuis was in administratief werk. Ook mannen van het eerste uur waren zowel in het bestuur als actief meewerkend: Jo Vink, Jan Zwartelé, Theofiel Dobbelaar, Basil Verschueren, Cyriel Vael, Frans de Potter en Emile van Daele. Om te voetballen moet je wel een veld hebben. De "vaag" bij van Wiel aan de toenmalig grintweg naar Kapellebrug was voor een krats te huur. Dat gebeurde dan ook. Sparren waren doelpalen, want geld was er uiteraard niet veel en van sponsors hadden ze nog niet gehoord.Problemen waren er toen al. Een aantal jongens voetbalde toen in het le elftal op hun 17e jaar, m.n. Camiel de Kock en Frans Bleyenbergh, en P. Rottier. De minimum leeftijd was toen echter 18 jaar. Er is toen geweldige ophef ontstaan tijdens een algemene jaarvergadering. Door toedoen van de geestelijke adviseur, kapelaan Theeuwens en door bisschoppelijke inmenging werd meedoen toen verboden. Later is er een compromis bereikt door verandering aan te brengen in het reglement.

Zoals reeds vermeld kreeg de club de naam Rapiditas. Deze naam, zo bleek later werd echter al door een andere vereniging gebruikt. Dus moest er een andere naam komen. De nieuwe clubnaam werd V.V. STEEN: 'Strijd Trouw Eerlijk En Nobel'. Jozef Everaard, de bekende Steense geschiedschrijver was de man die met deze naam op de proppen kwam.Het tenue bestond in die dagen uit een paars -witte trui en zwarte broek en zwarte kousen. De truien (zelf gebreide) waren al vlug afgewassen en zo gebeurde het dat er vele kleuren paars op het veld liepen. Het eerste echte voetbalveld lag aan de Molenstraat en was eigendom van dhr. Coppenol. Deze ploegde op een keer, in de nacht van zaterdag op zondag, het veld om, waardoor we als vereniging op slag zonder speelveld zaten.Door bemiddeling van onze geestelijke adviseur, kapelaan Theeuwens. werd een ander nieuw veld op de kop getikt. Het terrein, een wei van Wies Saman kwam nu te liggen aan de huidige Burg. Ysebaertstraat.Kapelaan Theeuwens was naast geestelijk adviseur ook dol op voetbal.Hij kon scheidsrechteren, maar ook enorme loeiers op goal geven. Bij vriendschappelijke wedstrijden speelde hij vaak mee. De kerk schreef echter voor dat geestelijken bij optreden in het openbaar volledige kleding moesten dragen. Dus met jassen, rokken, sjerp en pastoorshoed. Die hoed was niet te combineren met het koppen van de bal.Soms dus grote hilariteit, maar gelukkig kwam er na korte tijd toestemming om zonder hoed te voetballen.In 1931 kreeg het Steense voetbal een harde klap te verwerken. In twee opeenvolgende thuiswedstrijden braken namelijk Jo Vink en Honoré Aerts hun been. Het gevolg hiervan was dat het publiek weg bleef en de ambitie bij de spelers verdween. Dit alles had tot gevolg dat V.V. STEEN zijn elftal moest terugtrekken uit de competitie.

Voor de complete historie van V.V. STEEN: klik hier.