VERKLARING OMTRENT HET GEDRAG (VOG)

Sporten in een veilige en plezierige omgeving zou voor iedereen vanzelfsprekend moeten zijn. Daarbij is het essentieel om op een sportieve en respectvolle manier met elkaar om te gaan. Samen met je collega-trainers heb je een grote invloed op het plezier en de ontwikkeling van spelers en speelsters, en draag je in belangrijke mate bij aan een veilige sportomgeving. Daarom vragen veel verenigingen aan hun trainers of zij een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) willen aanvragen. Voor agressie, intimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag is immers nooit plaats.

De voetbalvereniging waar jij trainer bent, kan ook jou vragen om een VOG te overleggen. Schrik daar niet van, want het is alleen maar goed: zo zorg je er samen voor dat de kans op grensoverschrijdend gedrag binnen de vereniging zo klein mogelijk wordt gemaakt. De VOG biedt inzicht in het verleden van bijvoorbeeld (nieuwe) trainers, waardoor personen van wie bewezen is dat zij eerder in de fout zijn gegaan met kinderen of andere kwetsbare groepen, minder snel in aanmerking komen voor een functie bij de voetbalvereniging.

Heb jij al een VOG moeten aanvragen op verzoek van jouw vereniging? Super! Is dit nog niet het geval? Kaart het dan aan, want een veilige omgeving zou voor iedereen vanzelfsprekend moeten zijn. Voetbalverenigingen kunnen gratis een VOG voor hun trainers aanvragen. Meer hierover vind je hier.

Zie ook hier de Gedragscode V.V. STEEN (Klik hier).